Tuesday, October 7, 2008

Selamat ulang tahun abah... + cerita raya

Hari ini adalah hari ulangtahun kelahiran abah yang ke 54. Pagi2 tadi aku dah wish birthday abah. x sempat kami sumer nak sambut beramai2, sebab sumer cuti hanya sampai 5hb, kecuali adik perempuanku yang bercuti sehingga 13hb. Jeles dengan adikku sorang tu, dapat cuti lama duduk kat rumah....

Sekarang ni, abah dah bertambah lagi usia. mungkin abah x kisah dengan angka, tapi sejak kebelakangan ni, abah selalu jer cakap, abah dah x macam dulu....badan pun dah x secergas dulu... kalu dulu, abah sanggup memandu dari penang ke johor (dan rekod 2 jam 30 minit dari penang ke KL), tapi sekarang abah kata abah dah x larat sangat. sampaikan waktu kami beraya ke rumah saudara di KL baru2 ni, baliknya aku yang terpaksa memandu, sebab abah dah x larat sangat....walaupun mak x senang duduk kat belakang, tapi aku drive jer jugak, sebab kesian kat abah....(tapi, abahpun x boleh tido gak waktu aku drive..hahhaha)

Aku cuma berharap dan berdoa agar abah diberi pinjam lagi nikmat badan yang sihat. sebab aku tahu, bukan mudah untuk mendidik 7 orang anak (termasuk aku la tu...). dan aku juga harap dan berdoa usia abah dipanjangkan lagi, sebab aku belum lagi mampu membalas jasa abah dan juga mak ...walaupun aku tahu, jasa mereka memang x akan terbalas.....

selamat hari lahir abah.....

cerita raya sket,...

tahun ni, aku sambut dengan sederhana jer...pergi kerumah saudara2 yang dalam kategori 'wajib ziarah' sahaja...lagipun, 2 hari aku kurang sihat dan berselimut jer kat umah waktu cuti raya haritu. tapi, aku masih rasa seronok raya pada kali ni.....hari pertama, selepas bermaaf-maafan dirumah sesama ahli keluarga, kami ke rumah nyai (kami panggil nenek belah abah dengan panggilan nyai).rumah nyai kat sebelah rumah kami jer....pintu jer yang lain2....selangkah jer yang memisahkan kami...tapi, sepanjang Ramadhan, memang nyai sahur dan berbuka dirumah kami,tidur pun dirumah kami. waktu siang jer dia duk umah tu...

Selepas rumah nyai, kami bertolak plak ke rumah atok (sebelah mak- sebenarnyer, 2-2 pun kami panggil atok...datuk kami panggil atok, nenek pun kami panggil atok..kadang2 susah nak bezakan..hehhehe...). rumah atok pun dekat jer ngn rumah kami...x sampai 10 minit berkereta...=). jadi, memang setiap tahun kami beraya di kampung belah mak n abah....

kemudian, kami bertolak ke rumah mak long, (kakak abah)...borak2 lebih kurang ngn famili mak long,...kami pun balik semula ke rumah....kemudian, tetamu memang ramai sangat.....non-stop aku menjadi minah singki...asyik membasuh pinggan n cawan jer sepanjang hari......2 hari memang tetamu x henti2...tapi, sket jer aku mencelah bercerita dengan tetamu, selebihnya aku berkurung di dapur...(pasal penat sangat jadi minah singki la menyebabkan aku demam kot...hahhahah...kifarah dosa jugak tu sebebnarnyer...alhamduliLlah...)..

hari ke-4, abangku sudah bertolak balik...bukan naik basa, tapi kebetulan abang nak balik, jadi abah amik kesempatan nak melawat saudara kat KL disamping menghantar abang pulang...(macam manja jer kan...huhuhuh) jadi, raya ke-4 kami beraya di rumah saudara yang berdekatan dengan rumah sewa abang...(sebab mak dah janji dengan cik aim(adik bongsu mak) tuk dtg rumah dia raya kali ni...

Hari ke-5, hari aku bermalas-malasan..hanya sempat menziarah makcikku bersama kakak dan adik jer...mak n abah akan pergi di lain hari....kemudian, kakak meneruskan perjalanan pulang...malamnya, aku pula menaiki bas dan bertolak ke bumi usm...huhuhu.


eh...banyak plak aku cerita,

moral of d story: sayangilah ibu bapa kita selagi mereka ada di dunia....jangan nanti kita menyesal bila terlepas peluang keemasan tu......(ada kaitan ker? pandai2 la kaitkan sendiri.....hihihi)


WAllahu'alam....



0 bicara anda: