Tuesday, February 24, 2009

berjalan melihat dan mentafsir....

Alhamdulillah....hujung minggu lepas aku bersama 3 org lagi rakan berjaya melengkapkan perjalanan melihat dan mentafsir alam. sekali lagi kami ber-4 berjaya bermusafir dan bercuti melihat alam...heheheh. menjejakkan kaki ke bumi Allah bergelar sabah dibawah bayu.....

Pengembaraan selama 3 hari 2 malam .... sangat seronok dan berbaloi. insyaAllah kalu ader rezeki nak p sana lagi...seronok melihat keindahan alam, kebesaran ciptaan Allah dan x lupa jugak, bershopping (walaupun bajet aku kecik jer...).percutian bajet...heheheh

hari pertama kami sampai di sabah (Jumaat) lbh kurang pukul 10a.m. sesampai kami disana, kami terus mendapatkan teksi dan menghantar barang2 ke hotel tempat kami menginap... murah jer hotel tu rm 220 utk 2 mlm.kami kongsi 4 org....(percutian bajet la katakan..hehehe). sesudah meletakkan barang, kami terus bertolak ke jeti utk aktiviti yang kami rancang...island hoping. 2 pulau jer, sbb dh agak lewat...xperla, walaupun 2 pulau jer, tetap seronok!!....

pulau pertama pulau manukan. aku nak melihat kehebatan dan keindahan ciptaan Allah didalam air n snorkelling, tp x pandai berenang..... takut air plak tu...huhuhuaku try jugak mengapungkan diri dengan menggunakan life jaket n set snorkelling.xder la pandai sangat, tapi alhamduliLlah...bole la jugak tengok hidupan didasar laut tu...subhanAllah...cntik betul. 1st time aku melihat secara 'live' ikan2 berwarna warni dan juga coral di lautan... aku x p jauh dari pantai...takut..huhuhuh kemudian, kami ke pulau ke-2, pulau mamutik. disini aku turun sekejap jer bersnorkelling. sekali lagi terkesima dengan ciptaanNya... bila aku bagi ikan2 tu makanan, sumernyer berkerumun.... comelll sangatt....=).

Kemudian, kami pn balik ke hotel, sbb dah petang.sampai di hotel, berehat2 sebentar n membersihkan diri, kemudian keluar plak tuk dinner. kami makan makanan2 laut. memang murah dan berbaloi sangat2...sedap!!...lpas siap mengisi perut aktiviti diteruskan degan aktiviti mencuci mata plak... cuci mata kat pasar malam, dengan kemilauan batu2 dan mutiara..hehehhe. seronok gak kat pasar malam ni.harga barang2 yang dihasilkan dari batu2 ni murah kalu nak dibandingkan dengan harga disini..(aku x pandai sgt bab batu2 ni....)kena blajar lagi. byk sgt nama batu2..huhuhu. dah penat tu, balik n berehat la...=)

keesokan hari, pengembaraan diteruskan dengan menyewa sebuah kereta bersama seorang pemandu, membawa kami ke taman kinabalu, kundasang dan poring hot spring.... memang aktiviti yang sangat padat.masuk kereta jer, tidur, then bila sampai destinasi cergas semula...=). segan gak ngn pemandu tu, tp nk wat camner, sbb da penat...tido la jwpnnya..hehehhe

di taman kinabalu, kami x dapat melihat gunung kinabalu pun, sbb keadaan cuaca yang x mengizinkan. kabus terlalu tebal menyebabkan x nmpak pn gunung tu.... sejuk sangat,sampaikan bercakap pun keluar asap dari mulut....
kemudian ke kundasang plak...disana kami dapat melihat gerai2 yang menjual bermacam2 barangan n makanan....n kat hot spring plak, kami x mandi pun.sesak dengan orang, lagipun dah puas main air waktu snorkelling..=)di sana kami berjalan di kanopi walk. sangat tinggi! 550 meter diatas aras laut... walaupun aku tau aku adalah seorang yg gayat pd ketinggian, tp aku nk try jugak!...penat gak waktu nak naik keatas tu....waktu berjalan tu, aku hanya memandang beberapa kali jer ke bawah, sbb takut! tangan aku jadi sejuk jer...kwn2 yg lain ok jer...huhuhu. SubhanAllah! hebat betul ciptaanNya, x kira dimana2, dilaut, di daratan ataupun di awanan( betul ker ayat ni).... memang sumernyer cantik dan menakjubkan!....

slepas selesai aktiviti hari ke-2 disana, kami balik pd ptg tu semula ke hotel, utk berehat sebentar, dan bersiap2... 2 hari kami x amik lunch! sbb seronok sangat wat aktiviti..hehhehe. kemudian, keluar semula tuk dinner...aktiviti malam, sama lagi mcm mlm sebelumnya...cuci mata kat pasar malam...sambil membeli sedikit barang2,...

hari ke-3, aktiviti kami adalah shopping.....shopping tuk diri sendiri, tuk kaum keluarga n kawan2....

percutian bajet, yang memang x melebihi bajet yg telah aku tetapkan...=)

petang hari ahad tu, kami bertolak pulang semula ke semenanjug... sabah-KL-penang... wah, penat betul berada dalam perjalanan yang panjang ni, dan AlhamduliLlah, pada jam kurg lbh 4.00 pg sampai semula kekampus... sambung tido dan esoknyer nak sambung kehidupan sebgai pelajar plak..hehehhe

Alhamdulillah, selamat pegi n selamat sampai...insyaAllah lain kali akan dibincangkan semula utk berjalan2, melihat alam dan mentafsir ciptaan Allah.....(sambil beshopping)......=)

Tuesday, February 17, 2009

.............

video



Sana'khoodu Ma`arikana Ma`ahum
We'll take our fights with them
Wa sanam dhiJi moo`an Narda`uhum
We'll go as groups to stop them
Wa nu`eedul haqqal mug-tasaba
We'll return our slain rights (territories)
Wa bi kullil quwwati Nad-fa`uhum
With all force we'll push them out


Bisilaahil haqqil battari
By the weapon of truth (meaning that they are the people who have the right, the right will always go back to its owners one day, no matter how long wrong lasts)
Sanu harriru ardhal ahraari
We'll free the land of the frees (meaning that their dignity always made them free)
Wanu`eedul tuhraa ilal qudsi
We'll return the pureness of Islam to Al-Quds (meaning it wasn't pure under non Muslim leadership)
Min Ba`didh-dhuli wadhal `aree
After our weakness our humiliation

Sana'khoodu Ma`arikana Ma`ahum
We'll take our fights with them
Wa sanam dhiJi moo`an Narda`uhum
We'll go as groups to stop them
Wa nu`eedul haqqal mug-tasaba
We'll return our slain rights (territories)
Wa bi kullil quwwati Nad-fa`uhum
With all force we'll push them out
Wa bi kullil quwwati Nad-fa`uhum
With all force we'll push them out

Wa sanamdhi Nadukkum-Ma'aqilahum
We'll carry on bring down their fortresses
Bi dawyyin Daamin Yuqliquhum
With strong sounds that will scare them
Wa sanam hul `ara' Bi`ayy-deena
We'll erase our humiliation by our own hands
Wa biqullil quwwati Narda'uhum
With all force we'll stop them

Sana'khoodu Ma`arikana Ma`ahum
We'll take our fights with them
Wa sanam dhiJi moo`an Narda`uhum
We'll go as groups to stop them
Wa nu`eedul haqqal mug-tasaba
We'll return our slain rights (territories)
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing`uhum
With all force we'll push them out
Wa bi kullil quwwati Nad-nothing`uhum
With all force we'll push them out

Lan Nardha Bijuz-in Muhtallin
We'll never accept a slain part of our lands
Lan Natruka Shibral-lildh-dhulli
We'll never leave out a bit of our land for them to humiliate us with.
Satamourul ardhu Wa tahriquhum
The Earth will burst in flames and burn them
Fil ardhi Baraakeenun Taghli
In Earth there is volcanoes that are boiling (he's pointing to how much Muslims have in their hearts from having their lands slain rights taken)

Saturday, February 14, 2009

Saper penderhaka sebenar??

Aku dapat forwarded emel yang bermula daripada <>.... mungkin ramai yg x tau atau x ambil pusing pasal hal ni...jadi disini, aku copy n paste apa yang ada dlm emel tersebut......

bagi mereka yang mempunyai akal...fikir2kanlah....
..........................................................................................
Assalamualaikum,

Naik meluat dan geli geleman kita bila membaca dan menonton media arus perdana terutamanya TV3 dan Utusan Malaysia yang hingga hari ini masih bersungguh2 memainkan isu kononnya PR dan pemimpinnya telah menderhaka kepada Raja Melayu. Yang teruk menjadi sasarannay ialah Pengerusi DAP, YB Karpal Singh yang sebelum ini telah menyatakan hasrat untuk menyaman Sultan Perak atas sebab tindakan Baginda dalam kes rampasan kuasa di Perak. Maka, melompatlan pemimpin2 UMNO dan media yang dikuasai mereka macam beruk digigit kerengga kerana marahkan Karpal Singh. Karpal dicop sebagai penderhaka yang perlu diambil tindakan undang-undang. Marahnya buka sikit, tapi betul2 marah sampai ke tahap nak mencabut kewarganegaraan Karpal dan nak diharamkan Karpal memijak bumi Perak.

Bukan hanya Karpal, YAB DS Nizar pun turut digelar 'perndehaka' kerana ingkar titah Sultan Perak supaya meletakkan jawatan sebagai MB Perak.

Saya merasa lucu bercampur geram melihat ketololan pemimpin UMNO dan juga golongan yang terpengaruh dengan isu ini yang kononnya begitu berang dengan Karpal. Saya tidak menyokong Karpal tapi saya sekadar nak mengatakan kalau Karpal yang baru mengacah untuk saman Sultan dikatakan derhaka, maka UMNO lah sebenarnya yang lebih dulu derhaka daripada Karpal. Ini kerana UMNO lah yang mencabut kekebalan Raja2 Melayu daripada disaman di Mahkamah.

Kita jangan lupa UMNO/BN yang menguasai Kerajaan telah pada tahun 1993 meminda Perlembagaan Persekutuan melalui suara majoriti yang dimiliki mereka di dalam Parlimen bagi menghapuskan kekebalan Raja-Raja Melayu. Sebelum 1993, tidak ada sebarang tindakan undang-undang (samada sivil dan jenayah) boleh diambil ke atas batang tubuh Raja-Raja Melayu. Peruntukan berkaitan dengan imuniti Raja ini telah ada dalam Perlembagaan kita sejak Merdeka lagi. Ianya telah menimbulkan banyak perasaan tidak senang di kalangan rakyat oleh kerana peruntukan imunit ini telah menjadikan sebahagian daripada Raja-Raja Melayu bertindak sesuka hati melanggar undang-undang tanpa sebarang tindakan boleh diambil.

Peristiwa jurulatih hoki Maktab Sultan Abu Bakar Johor, Douglas Gomes yang dibelasah oleh Sultan Johor di Istana Bukit Serene pada tahun 1992 dan beberapa isu lain yang membabitkan tabiat buruk Raja-Raja Melayu telah menyebabkan Kerajaan pada masa itu membentangkan Rang Undang-Undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan yang mana Rang -Rang UNdang-Undang ini akhirnya telah diluluskan di Parlimen pada 20 Januari 1993.

Rang Undang-Undang ini secara langsung telah menghapuskan kekebalan Raja-Raja Melayu daripada sebarang tindakan undang-undang di mana telah diadakan peruntukan baru iaitu Perkara 182 yang telah mengwujudkan satu Mahkamah Khas bagi membicarakan sebarang tindakan ke atas YDPA dan Raja-Raja Melayu samada berkaitan dengan kes sivil atau jenayah.

Perkara 182 inilah yang membenarkan Raja-Raja Melayu di saman di Mahkamah. saya masih ingt, dalam usaha untuk mendapatkan sokongan rakyat bagi menyokong pindaan ini, UMNO/BN telah mempergunakan sepenuhnya media-media utama dengan mencanang segala keburukan raja-raja melayu termasuklah segala kes-kes yang melibatkan secara langsung Raja-Raja dan kerabat mereka.

PAS yang pada peringkat awalnya menentang pindaan ini, namun akhirnya mengambil sikap berkecuali dalam pengundian yang dijalankan di Dewan Rakyat pada masa itu. Sebaik sahaja pindaan itu diwartakan, maka sejak dari itu Raja-Raja Melayu boleh disaman di Mahkamah.

Oleh sebab itulah, kita menyeru kepada orang-orang UMNO supaya berhentilah dari menggunakan isu derhaka ini kepada Karpal dan PR. Kalau Karpal derhaka semata-mata kerana dia ingin menyaman Sultan Perak, maka UMNO lah yang membuka pintu kepada Karpal untuk menderhaka.UMNOlah yang seharusnya disalahkan kerana merekalah yang beria-ia meminda Perlembagaan yang mencabut imunit Raja. Karpal hanya derhaka pada tahun 2009, tapi UMNO lebih dahulu menderhaka pada 1993. Karpal tidak boleh disalahkan seratus peratus kerana dia hanya bertindak menurut undang-undang yang dibuat oleh UMNO.

Sebelum sibuk membuat laporan plis ke atas Karpal di seluruh negara, saya cadangkan kepada Pemuda UMNO dan NGO-NGO nyamuk yang bersama mereka supaya turut membuat laporan terhadap kerajaan UMNO/BN pada 1993, yang bertanggungjawab membenarkan Raja-Raja Melayu disaman.

Cukuplah memperbodohkan rakyat dan orang Melayu dengan isu ini.
.........................................................................................................................

p/s: aku paste emel ni bukan sebab nak menjernihkan nama karpal...cuma nak share maklumat bagi yang mahu berfikir....

WAllahu'alam....

Friday, February 13, 2009

selawat syifa'

Selawat syifa'

Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.


AlhamduliLlah...selawat dan salam keatas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. aku dapat lagi menjalani kehidupan pada hari ini, dengan nikmat2 yang tidak terkira dan tidak terhingga. diatas nikmat kesihatan pada hari ini....

Selawat syifa adalah salah sebuah selawat yang sering dikatakan mempunyai pelbagai fadhilat dan kelebihan, dan salah satu daripadanya adalah berkaitan dengan kesihatan dan menyembuhkan penyakit.

Walaupun pernah dikatakan selawat ini akan mendatangkan syirik, tapi ianya berlaku bila selawat ini disalahertikan dalam penterjemahannya. menurut Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din, memang terdapat sedikit kekeliruan sekiranya ianya diterjemahkan terus 'words by words'. apa yang penting adalah kita perlu ingat bahawa segala penyakit dan musibah yang datang, penyembuhnya adalah ALLAH....

segala ubat adalah sebagai pengantara atau asbab,dan usaha kita sebagai hambaNYA yang tetap yakin Allah adalah musabab dan penentu diatas kesembuhan seseorang. dan insyaAllah selawat syifa' juga bole dijadikan salah satu amalan untuk menyembuhkan penyakit....


WAllahu'alam.....

Wednesday, February 11, 2009

berita? atau dongengan?

tiada kata yang mampu dibicarakan bila saban hari mendengar berita dan membaca akhbar daripada saluran2 arus perdana. berkaitan isu yang melanda negeri perak. setiap hari, isu yang dimainkan adalah sama sampaikan aku naik mual meononton berita.

dah la semua berita arus perdana dan siaran2 tv dimonopoli oleh KERAjaan b-end. x adil sungguh bila harakah pun dirampas daripada pasaran. (berita ni aku baca di harakahdaily -klik sini-). naper nak rampas akhbar harakah plak? sebab harakah adalah akhbar daripada pembangkang?

macamana nak dikatakan demokrasi sekiranya berita hanya boleh didapati daripada 1 pihak sahaja? kenapa x beri peluang pada MB Nizar untuk terangkan kenapa dia tetap dengan keputusannya? kenapa hanya isu kesultanan Perak yang dipebesar2kan? macamana nak dapatkan keadilan sekiranya suara daripada sebelah pihak jer yang digembar-gemburkan?....

dan, 1 lagi perkara, kenapa erk...bila pakatan rakyat mengadakan perhimpunan atu berkumpul beramai2 dikatan 'perjimpunan haram' atau 'rusuhan'? siap trunkan ber trak2 FRU dan ber lori2 polis.... tp, kalu depa yg berkumpul, polis siap boleh jaga keselamatan depa lagi... apa? orang yang menyokong pakatan rakyat bukan rakyat MALAYSIA ker?... hanya org2 yg menyokong bn sahaja yang mendapat pengiktirafan sebagai rakyat malaysia?..... ntah apa2 la....

Ikuti kupasan berkenaan perkara ini daripada ustz hasrizal di saifulislam.com

WAllahu 'alam...

Tuesday, February 3, 2009

Sejuta harapan...

Sejuta harapan

Yang aku sandarkan

Seberkas cahayaMu

Untuk terangi jalanku

Tanpa rahmat ampunMu

Tanpa kasih sayangMu

Hampa terasa hidupku

Ku ingin bersamaMu

Dekat selalu denganMu

Bahagia bersamaMu

Ya Allah

Terangilah gelap hitam hatiku

Ya Allah

Sucikanlah hati ikhlas untukMu 2x


nasyid yang dinyanyikan oleh kumpulan dai nada.... sejuta harapan

reunion..

AlhamduliLlah.....minggu lepas berjaya jugak aku menghadirkan diri ke sebuah lagi program dalam usaha menambahkan ilmu serta berjinak2 dengan dunia luar dan dunia berkerjaya. walaupun pada hakikatnya aku belum lagi boleh diklasifikasikan sebagai seorang yang berkerjaya lantaran masih lagi bergelar pelajar...=). namun, peluang yang ada aku gunakan untuk cuba melihat realiti dunia luar, walaupun ianya agak asing bagi aku,....

insyaAllah agak banyak yang aku dapat pada penyertaan program kali ini. walaupun secara kasarnya, yajuk2 yang dibentangkan aku rasakan seakan2 pernah aku dengar dikupas oleh ustaz2 lain dalam siri program sebelum ini.

pengisian paling berkesan dan menyentuh hati aku adalah ungkapan 'OUR MISSION IS TO SUBMIT TO ALLAH'. inilah hakikat dan tujuan hidup kita sebenarnya. namun, kita sering saja terlupa sebenarnya tentang tujuan utama kehidupan kita didunia. sebab itulah ada saja perkara2 yang x sepatutnya kita lakukan didunia ini, kita lakukan.

selepas slot pengisian itu berakhir, kami berbincang dalam kumpulan, bagaimana perancangan kehidupan yang kami ingin corakkan dalam kehidupan yang telah dipinjamkan kepada kami. (sebenarnye dalam aktiviti kumpulan tersebut aku x banyak bercakap pun...) tapi apa yang aku dapat dalam kumpulan tersebut semasa membincangkan perancangan kehidupan mengikut timeline (sekiranya umur kami panjang), menyedarkan aku yang selama ini, aku x mengatur aktiviti2 dalam kehidupan dengan selayaknya tanggungjawab yang aku sendiri pegang.sebagai seorang pelajar, anak, dan yang paling penting ialah sebagai khalifah ALLAH dimuka bumi! aku lupa misi sebenar aku!

dalam apa jua keadaan, sepatutnya dan seharusnya aku ingat aku adalah khalifah ALLAH. n misi terbesar aku adalah untuk berserah diri kepada ALLAH.....sepanjang 23 tahun yang telah berlalu dan x akan kembali lagi, aku perlu perbaiki di setiap detik yang aku lalui sekarang dan insyaAllah pada masa akan datang.sabda RasuluLlah s.a.w, "rugilah orang yang pada hari ini sama seperti semalam, beruntunglah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam dan celakalah orang yang hari ini lebih teruk daripada semalam". begitulah lebih kurang maksud hadits nabi s.a.w.

dan kita semua juga harus sedar bahawa untuk mencapai sesuatu yang terbaik itu bukanlah mudah.insyaAllah akan sentiasa ada cabaran dan dugaan yang akan mendatang disepanjang perjalanan kehidupan kita dalam mencari yang terbaik. dan aku nak ingatkan pada semua, dan lebih2 lagi pd diri aku sendiri, OUR MISSION IS TO SUBMIT TO ALLAH!!.....

insyaAllah untuk siri yang seterusnya, akan ada lagi pengisian yang lebih baik daripada kali ini. dan aku sangat berterima kasih dan menghargai uasaha yang dilakukan oleh pihak urusetia dalam memastikan program yang dianjurkan berjalan lancar...=).

WAllahu'alam

tambah sedikit cerita lagi, sekiranya pada program yang aku hadiri, aku berjumpa kembali dengan rakan2 dari serata tempat, sebelumbalik ke kampus, aku sempat juga membuat reunion dengan adik beradikku yang lain..=) walaupun baru saja berjumpa pada cuti tahun barucina baru2 ni (kecuali abang sulongku)

selepas program tamat, aku berjumpa dengan adik dan kakakku di tempat yang telah dijanjikan. kemudian, kami pergi ke plaza low yat, untuk me'repair' skrin loptop yang telah terpecah kerana kecuaianku sebelum ini...kebetulan hard disk laptop tersebut telah aku keluarkan dan jadikan sebagai external hard disk untuk mengambil isi maklumat didalamnya, dan lupa plak nak bawa balik utk aku berikan pada adikku pada cuti thn baru cina lpas...jadi, aku perlu memberi hard disk tersebut pada hari tersebut, sambil menunggu waktu untuk aku menaiki bas pada 11.45 malam. alhamduliLlah...x la boring sgt aku menunggu seorang diri dalam masa yang lama.

mengikut perancangan, hanya aku, kakak n adik perempuanku sahaja yang akan berjumpa. tapi, selepas bertanya nama kedai yang sepatutnya kami pergi tuk repair laptop tersebut, abangku tiba2 sampai jugak di low yat. maka terjadilah reunion 4 beradik pada malam tersebut... sambil lepak2 n minum2 di kedai mamak, sambil menunggu masa untuk menaiki bas. dan kami berpisah untuk pulang ke destinasi masing2 setelah minum2 n borak2....