Thursday, May 28, 2009

perjalanan yang panjang....

erm...tajuk perjlanan yg panjag...actually xder la pjg sgt....
cuma berbelit2 sket jer...hehehhe

Isnin lpas, mak, abah n 2 org adikku sekali lg menjejakkan kaki ke bumi usm terchenta ni....bukanla semata2 nak jumpa aku sebenanyer.....tujuan utama nk hantar adikku yg ke-5 ke kolej di Ipoh....disebabkan dah dekat ngn tempatg aku, jd mereka pn menyinggah la ke sini, melawat aku yang keseorangan ni...ekekke....

Seronok gak bila jumpa famili...hampir sebulan x balik johor kan..hehehe....
Tengahari Isnin tu, aku ikut famili aku ke ipoh...lg pun, kebetulan xleh nk run experiment minggu ni...so, dgn suka hatinya, aku p la ikut mereka ke ipoh...hehehhe.sampai ipoh, kami menjelajah mencari tempat yg sepatutnyer....tersesat2 la jugak...sbb x biasa dgn tempat tu...tp, alhamdulillah, jumpa gak tempat yg dicari....n seterusnya kami mencari tempat penginapan.... 1st hotel..penuh, 2nd pn penuh gak..yg ke-3 baru bernasib baik...siap dpt diskaun lg, sbb aku seorang pelajar...special price...nasib baik bawak kad matrik tu...hehehhe

ok la... the most important part is, pagi selasa tu sebenanyer....sesi pendaftaran.....mula2, sumernyer berjalan lancar jer....sehinggalah step pendaftaran, dimana student kena p ke tingkat atas, membayar n mengamvbil buku (parents x dibenarkan sama sekali ke atas)...bayar buku rm100 jer..tp, apa yg memeranjatkan aku adalah, resit yg adik aku bawa trun bersama2 slpas selesai pendaftarannn...terkejut aku tgk jumlah baki yg perlu dibayar oleh student utk semester pertama ni....begitu mahal!! n kami rasa tertipu, sbb dlm surat tawaran n pendaftaran, x sebut sama sekali tentang jumlah bayaran tersebut....

padahal, sebelum dtg ke kolej ni, dah buat bayaran sebanyak rm1500.aku ingatkan itulah bayaran pengajian yang perlu dibayar untuk mendapatkan diploma multumedia di kolej tu....kiranya, munasabah la kan....rupanya, ada byk lg bayaran terselindung....geram sungguh...kalu ada lg jumlah bayaran, kenapa x tulis awal2 kat dlm surat tawaran n pendaftaran kan?...nak tau baper byk baki yg perlu dibayar? RM4K++....

Giler mahal....yg aku pelik, kenapa mahal sgt erk?...sbb kolej tu, kolej mara....KPTM (kolej poly tech mara).sepatutnya xderla mahal sgt...tu pendapat kami sumer waktu memiikirkan wajar atau x masuk kolej tu la.....x sangka plak, jumlah tersembunyi tu byk benor....huhuhuh.

lpas berfikir2, keputusan diambil, masuk jer dulu....sbbnya, kesian gak ngn adik aku sorg ni....x dpt ipta...mgkin bukan rezeki kot.... tapi, mmg masih berharap utk mendapat jawapan yg +ve drpd rayuan yg bdibuat ke pihak uitm....kalu sem ni x dpt masuk utk stage rayuan,aku suh adik apply lg utk next sem...masuk kolej ni pn, nk elakkan drpd adik aku yg sorg ni dr terlibat dgn gejala2 yg kurng baik....daripada duk melepak jer, better la p blaja dulu kan (lg pn, mak n abah dah x larat nk melayan karenah adik aku ni.....hiper aktif yg teramat...huhuhu)....amik feel sbg student...hehehhe

series...pendaftaran ni mmg wat aku marah n rasa tertipu!....geram giler ngn kolej kptm tu...huhuhuh..k la, tu jer la part kemarahan..hehehhe

sambung aktiviti plak, lpas hntar adik ke hostel yg terletak 6KM drpd kolej, kami pn keluar utk mencari mkn....mkn2, beli brg2 keperluan yg x mencukupi utk adik, n hntar semula adik ke hostel...n kami meneruskan perjlanan.....sepatutnya abah nk hntar semula aku ke kampus, tp memiikirkan penat tuk drive ke utara, then turun semula...jd, abah kata,naiik bas jerla, ok x?.....aku ok jer....tp, bas dah terlepas plak....1 lg suggestion yg abah berikan...ikut la abah samppai kl, naik bas kat kl jer nnt....bole tolong abh drive...n, aku ikut jer la...lagipun, abah yg kata dia nak bayarkan tiket bas nnt...hehehehhe

n perjalanan diteruskan....sampai kl, beli tiket bas....n sambil tunggu bas, minum2 dulu....sampai la bas dtg lbh kurang kul 530pm....aku meneruskan perjalanan ke utara semula setelah turun ke kl....mcm ntah apa2 jer....tp, xperla....at least sempat la borak2 pjg dlm perjalanan kan....abah, mak n adikku plak, meneruskan perjalanan ke johor...heheheh

sampai stesen bas, kwan aku plak tlg amik aku dr stesen bas, tuk ke kampus tercinta...heheheh tu la perjalanan yg agak pjg...


moral of d story....ada moral ker?hehehhe

kalu nk terima twran mana kolej selain yg tersenarai sbg ipta, pastikan dulu latarbelakang kolejj tersebut. bayar2 tersembunyi dsb....jgn jadi mcm kami, dah terhantuk baru nk terngadah...kalu byk duit xperla kan...huhuhuu

lg 1...blaja rerajin bg yg nk menghadapi peperiksaan...jgn selalu sgt wat hal yg bukan2...(sbb adik aku sorg ni, selalu sgt wat hal sblom spm...)kiranya rezeki dia ok sket jer, sbb sumer subjek yg dia amik jatuh dlm kategori kredit walaupn x byk yg cemerlang...huhuhuh.

ingat jasa mak n abah,....sbb walau mcmana sekalipun yg kita lakukan, mak n abah sentiasa mahu lakukan yg terbaik utk anak2....

n akhir sekali...kalu nk berjalan jauh jgn lupa bawa persalinan baju yg mencukupi....ekekkeke

0 bicara anda: