Wednesday, December 2, 2009

selamat bertunang sahabat2ku sekalian

pertama2nya, aku nak mengucapkan tahniah kepada sumer rakan2ku yg berlumba2 bertunang sepanjang cuti baru2 ni....hehehe...cuti 'idil adha sahaja, 3 org sahabat terdekat melangsungkan majlis pertunangan bersama calon pasangan masing2...tahniah yer kawan2....aku turut tumpang gembira dengan berita2 tersebut.

ada sahabat yg x kisah berita pertunangan tersebar, tapi ada juga sahabat yang menjadikan proses pertunangan ini sbg sesuatu yg rahsia, kecuali bg sahabat2 dekat sahaja.maka, apakah sebenarnyer tuntutan Islam dalam majlis yg disebut pertunangan ini?

sudah tentu, dalam Islam menyuruh sesiapa yg bertunang utk merahsiakan pertunangan, tetapi apabila majlis aqad nikah diadakan, disuruh pula untuk diwar2kan.....seelok2nya, itulah yg dituntut. mengapa?

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama’ menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-’Adawi ‘ala Sharh Mukhtasar Khalil.

dan 1 lg perkara yg penting utk diambil berat adalah : batas2 perhubungan sewaktu dlm alam pertunangan. dengan gelaran tunangan, x membezakan batas2 pergaulan antara 2 org - lelaki dan perempuan ajnabi. status sbg tunang x menghalalkan apa2 pn, tp ramai juga yg menjadikan status tunangan ini sbg tiket utk pra-halal. sedangkan, pd waktu n ketika tersebut, 'sijil' halal tersebut x dpt lg....insyaAllah bakal dapat x lama lg, tp yg pastinya pd waktu n ketika itu BELUM halal....so, kenalah jaga adab2 yer....

harap2, sahabat2 sumer dpt menghadapi dugaan sepanjang tempoh pertunangan n diakhiri dgn lafaz ijab dan qabul, dimana segala2nya menjadi halal antara setiap pasangan tersebut. dan akhirnya bakal membina sebuah lagi baitul muslim dimana dapat melahirkan anak2 soleh n solehah

semoga semua sahabat2 aku yg telah bertunang dan akan bertunang x lama lagi akan bahagia selalu dan diakhiri kebahagiaan dgn bahagia yg lebih besar pd hari pernikahan nnt...=)

4 bicara anda:

Sifrulmind said...

Nnt jgn lupa btau kami. Xpa, kami x hebohkan punya. Hahaha...

bicarahatiey said...

hehehe....kalu duk serumah lg waktu tu, insyaAllah la, akk bgtau...
kalu x, akk jemput waktu kawen jer nnt...(tu pn kalu ada kad lebih2)kekeke

yg comel said...

wowwww!! suka la entri ni, benda yg org slalu lupa. ust zaharuddin pun ada sebut & hurai. first time drop comment kat sini..almaklum comel.

bicarahatiey said...

hehehe...si 'comel' telah meninggalkan jejaknyer disini.....

x bgtau nama pn dah tau dah, saper si comel...suka perasan comel jer...kekkeke