Tuesday, August 26, 2008

pilihanraya kecil parlimen permatang pauh P.44 (edited)

walaupun badan ni penat, tapi aku still nak share jugak citer aku pada harini...

mungkin tarikh 26 ogos bakal membuka lembaran sejarah baru untuk Malaysia,sebab dengan adanyer pilihanraya kecil ini, insyaAllah kerajaan mungkin akan bertukar. ini berdasarkan perjalanan pilihanraya kecil yang baru jer berlangsung td.

daripada penglihatan kasar, aku lihat DSAI mempunyai peluang yang cukup cerah bagi memenangi pilihanraya kecil pada kali ini...insyaAllah, sumernyer jika dan hanya jika diizinkan Allah.ini kerana sepanjang 10 jam aku berada disalah sebuah tempat pembuangan undi, aku lihat kebanyakannya menyokong pakatan rakyat...jika pihak kerajaan umno n bn tidak 'main kotor', mungkin DSAI boleh masuk parlimen esok...

sumernyer kita perlu tunggu kiraan undi selesai malam ni,....

banyak sgt cerita sepanjang pilihanraya kecil pada kali ini...tapi aku penat sgt utk menulis, insyaAllah kalu aku rajin, aku sambung semula, selepas kiraan undi selesai...=)

aa...yang ni aku nak share dulu....sebagai warm up,....
aku dapat bergambar dengan wife DSAI, DSWan Azizah....jgn jeles..heheheh.


tambahan...
erm, sepanjang perjalanan aku ke destinasi, aku rasa agak nervous, sbb pilihanraya pd kali ini bakal mengubah sejarah negara.tambah2 lg, mak dah call aku mlm sblm hari mengundi.waktu tu, aku ader kat school,sebab student master n phd membuat program- 'makan-makan' pd mlm tu....mak mengingtkan aku, spy jgn pergi ke tempat yang bakal huru-hara.sbb mak aku cuma tgk verita TV3suku jer....sbb tu dia fikir camtu....mak aku cakap berkali-kali...jgn join sgt politik,(sbb ayah aku mmg x gemar politik2 ni...)..huhuhu.so, aku pn terpaksa la berhelah. aku cakap ngn mak (sambil gelak2 sket,spy mak percaya); "yer...kak uda (sebut sebagai kokde) xkan join benda yg bukan2, merusuh segala tu...xkan la kokde nk buat camtu...... insyaAllah xder aper2 punyer..."dan panjangla lagi peringatan daripada mak pada mlm tu..xtau la kenapa dia boleh terfikir aku akan join,kuat betul instinct mak ni erk.....(nasib baik kwn2 sumer tgh hidupkn api tuk bakar mknn, so xder la aku kerugian x dpt menjamu selera...hehehheh).

Ok, teruskan cerita...pagi tu, aku ke PP dengan menaiki motor, bersama seorang sahabat.jadi, awal2 pg kami dah kuar dr kampus menuju ke destinasi.alhamduliLlah...sampai dengan selamat...setibanya di salah sebuah tempat mengundi, aku pun bersalam2an dengan bonda2 yg telah sampai lebih awal..oleh kerana aku x turut membantu drpd hari2 sebelumnya, jadi, aku pn tanya la pd mslmt yg ader, apa tugas yg boleh kami bantu? nak p mana?

kami disuruh duk kat pondok panas/tepi jln, tuk merayu undi sebelum pengundi2 masuk mengundi.jadi sepanjang hari aku n sahabat duk la tepi jln, sambil mem'promote'kan DSAI..(walaupun aku rasa, kalu x promote pn, insyaAllah ramai yg akn menyokong beliau..).sepanjang kami bertugas, macam2 aksi yang aku boleh lihat.

waktu awal2 pusat mengundi dibuka, aku n beberapa org mslnt lg, mencari tempat untuk membolehkan kami menjalankan tugas. kemudian, x berapa lama kemudian, dtg la sekumpulan manusia, untuk mempromote BN..jln depan kami dengan gaya yang 'bajet hebat'.mentang2 la depa sumer lelaki muda..kami ni, sumer org prmpuan ,jd kami pun beranjak sedikit ke belakang, (xnak plak nnt jd isu kami plak yg meraba depa ker, ape ker....huhuhuhu). dah jln dpn kami, depa pun, lepak dekat sebelah kwsn kami...sorg akk ni pn, bertanya (borak2) pd adik2 ni..."baper hangpa dpt mai trn kibar bendera ni?" salah sorg drpd depa pn menjawab, "150 jer"...dtg situ pgg bendera pn, bole dpt duit...dah la tu, duk kejap jer, bila matahari naik sket jer, trus blah....sekali lagi depa jln dengan gaya depa...aku ni jahat sket...konon2, xnak la mengalah sgt...so, kalu nak lalu depan kami, pandai2 jaga keselamatan sendri, malas aku nak kasi ruang lebih tuk depa jalan...pandai plak tu jln baik2....sajer jer nk tunjuk lagak erk...

DSAI sampai di kwsn aku bertugas sewaktu pemuda2 BN ader lg di sebelah kawsn kami berdiri. macam2 kata2 kotor disampaikan kepada DSAI.ntah aper2 la depa ni...tp, kat TV dan berita arus perdana xkan tunjuk sumer tu.kalu yg cakap merepek n mencarut, barisan rakyat.kalu wat rusuhan,pun barisan rakyat.kalu yg baik2, sumer BN...x telus langsung....

selain itu, pelbagai ragam lg yg aku jumpa.jika sebelum ini, aku cukup menyampah bila aku berdiri di tepi jalan dihon oleh pemandu,tapi pada hari tersebut, aku cukup gembira mendengar bunyi hon....(ntah apa2 jer aku ni...).setiap bunyi hon menandakan sokongan mereka kpd DSAI,jd bila byk sokongn, peluang utk menang semakin la tinggi....jika selalunya berjalan menunduk jer...tp sepanjang hari aku berdiri tepi jln dan melambai org ramai, agar menyokong barisan rakyat.siap tersenyum plak tu....huhuhu.kronik betul!! bukan la aku nak kata niat menghalalkan cara,tapi pada waktu itu, memang aku rasa perlu untuk tersenyum pada sumer org,utk aku melaksanakan tugas yg diberikan...

kebanyakan uncle2 chinese yang berlalu di depan kami akan mengungkapkan kata2 semangat seperti,"jgn risau,misti minang punya", "sy mesti undi ini (DSAI)" dsb....dan bila ader kenderaan yang lalu makcik2 thumbs up pd kami, kami menjadi semakin bersemangat.x rasa penat walau berjemur....

cerita yg kurang enak, tentu sahaja timbul daripada barisan lawan. bukan disebabkan aku menyokong DSAI, jd aku nak mengutuk barisan lawan, tapi tu lah hakikatnya....depa lalu depan kwsn kami, gaya jer lebih...bajet hebat. tapi, bukan aku nak kata la, antara pemuda, wanita dan puteri umno, aku lihat puteri memang kurang berakhlak.yang lebih banyak menyakitkan hati kami, memang puteri....wanita n pemuda, aku tgk mcm xder la lebih2 sgt...tp, puteri2 ni, bila lalu jer depan kami, mesti nak mengutuk kami.kata rakyat xnak ngn barisan rakyat la, menunjukkn sign2 yg ntah aper2, mengutuk makcik2 dsb......ish3..naper la sampai jadi mcm ni? walaupun kami x sokong umno,tp xder la sampai kami diajar dan berkelakuan biadab mcm tu..... UMNO, tlg la didik puteri2 hangpa tu..aku yg berstatus wanita ni pn rasa malu dgn perangai yg semacam tu...iush3.....

ermm....status sebagai pelajar postgrade, walaupun x terikat ngn auku, aku masih ader rasa sedikit cuak...sebab tiba2 aku terlihat kelibat kaunselor universiti.nasib baik aku perasan.so, sempatla aku mengcover muka aku waktu tu...sbb dia mmg cam muka aku, n selalu gak tegur menegur kat kampus, kalu terserempak kat kafeteria dsb...jadi, mmg sah la dia akan cam muka aku.lama plak tu dia ada kat kwsn ni....xtau la apa yg dia duk buat...dr pg sampai ke ptg dia ader, tp alhamduliLlah, dia x menyapa aku (kalu dia perasan aku ader kat situ la).kalu dia sapa aku, mesti aku akan gabra..hehheheh.walaupun xder aper yg perlu ditakutkan sebenarnyer...

ermmm...sblm balik, kwsn kami dikunjungi oleh DSAI n wife.jadi, sempat la bersalaman n menangkap gambar bersama DSWA.

satu pengalaman yg x mungkin akan aku lupakan, utk sepanjang hari tersebut ....=)

1 bicara anda:

Sifrulmind said...

kaunselor de?? Hehe..Act mmg dia dh ditugskan utk p tmpt tu. Nk wt camna. Xpe2, insyaAllah xde pape. Selamat lagi kan skg ni?? Hehehe...