Saturday, November 29, 2008

Gossip

Gossip..... satu perkara lazim yang amat digemari oleh manusia yang dipinjamkan oleh Allah lidah untuk bercakap, telinga untuk mendengar dan otak untuk berfikir....

Bila duduk beramai2, salah satu perkara yang sering berlaku adalah penyebaran gossip....aku pun tergolong dalam kalangan yang selalu gak bergossip sejak akhir2 ni... walaupun hanya sebagai 'pendengar setia', namun 'saham' yang sama tetap aku perolehi....kalau saham tu bernilai xper gak, tapi masalahnya saham tu memang sah akan rugi teruk di akhir nnt....

tp, aku tetap juga tertarik utk 'membeli' saham tersebut...kenapa erk?.... susah aku nak cakap, sebab kalu aku cakap mengapa aku sama2 terjebak dalam dunia gossip ni, nnt dikatakan hipokrit la plak......

sewaktu membelek2 'surat cinta' dari sang pencipta, aku terkesima dengan teguran yang ada didalam tu.... sebab teguran tersebut terkena betul2 depan batang hidung aku.... huhuhu

jom kita baca sket tafsir ni...surah al-humazah (surah ke 104)

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
1.Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela
2.yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitung
3.dia mengira bahwa hartanya itu dapat mengkekalkannya
4.sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke dalam Huthamah.
5.Dan tahukah kamu apa Huthamah itu?
6.(yaitu) api (yang disediakan) Allah yang dinyalakan,
7.yang (membakar) sampai ke hati.
8.Sesungguhnya api itu ditutup rapat atas mereka,
9.(sedang mereka itu) diikat pada tiang-tiang yang panjang.

Surah ini mengandungi 9 ayat, dimana di dalam surah ini, ditekankan mengenai ancaman Allah terhadap orang-orang yang suka mencela orang lain, suka mengumpat dan suka mengumpulkan harta tetapi tidak menafkahkannya di jalan Allah.

Mengapakah ayat ini diturunkan?Menurut hadis, terdapat beberapa perkara yang menyebabkan ayat ini diturunkan.Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Utsman dan Ibnu Umar berkata:
"Masih segar terdengar di telinga kami bahwa ayat ini (surah al humazah) turun berkenaan dengan Ubay bin Khalaf, seorang tokoh Quraisy yang kaya raya, yang selalu mengejek dan menghina Rasul dengan kekayaannya." Diriwayatkan oleh Ibnu Abi hatim yang bersumber dari Utsman dan Ibnu Umar.)

Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa ayat ini turun berkenaan dengan al-Akhnas bin Syariq yang selalu mengejek dan mengumpat orang. Ayat ini turun berkenaan sebagai teguran terhadap perbuatan seperti itu.
(Diriwayatkan oleh Ibnu Abi hatim yang bersumber dari as-Suddi.)

Dalam riwayat lain ada juga dikemukakan bahawa ayat ini turun berkenaan dengan Jamil bin Amir al-Jumbi seorang tokoh musyrik yang selalu mengejek dan menghina orang.
(Diriwayatkan oleh Ibnu jarir yang bersumber dari seorang suku Riqqah.)

Dalam riwayat lain pula, dikemukakan bahawa Ummayah bin Khalaf selalu mencela dan menghina Rasulullah apabila berjumpa dengannya. Maka Allah menurunkan ayat ini sebagai ancaman siksa yang sangat dahsyat terhadap orang-orang yang mempunyai anggapan dan berbuat seperti itu.
(Diriwayatkan oleh Ibnul Mundzir yang bersumber dari Ibnu Ishaq.)

Uish...takut aku bila teringat teguran2 dan ancaman daripada Allah....

kawan2, seandainya aku melakukan perkara2 yang x sepatutnya, tolonglah tegur yer, sebab aku ni manusia, yang fitrahnya adalah selalu lupa...perlu diingtakan berkali2, dan perlu dimarah teruk2 agaknya, baru bole jadi manusia yang baik.....

so, saper2 yang kenal aku, tolonglah tegur aku kalu aku buat silap yer.....sama2 kita saling ingat memperingati.....

WAllahu'alam

0 bicara anda: