Saturday, May 31, 2008

takder rezeki


kali yang ke-2 utk minggu ini...
niat di hati ingin menghadiri kuliah maghrib di surau yang berhampiran dengan kampus. tapi, kuliah x diadakan pada hari-hari tersebut.
"xper, sekurang-kurangnya kita dah usaha kan?..." kata sahabaiah seniorku untuk menenangkan hati...huk3...

biasanyer, sebelum pergi ke kuliah, kami akan check jadual bulanan yang disediakan oleh surau, tapi disebabkan ketiadaan jadual untuk bulan May, kami meredah jer pada hari pertama. kemudian bertanya pada seorang sahabat yang kerap juga ke kuliah tersebut. dan mendapat info hari ini ader kuliah, tapi rupa-rupanya info tersebut salah....
nak buat camner kan?.... xder rezeki....

aper pentingnyer menghadiri kuliah2 atau majlis2 ilmu ni? banyak kepentingannyer.....
oleh kerana aku adalah seorang hamba yang lemah dan sering lupa (bak kata Dr.M), maka aku perlu kepada peringatan. aku perlu kepada ilmu baru. aku perlu top up rohaniku. aku perlu kasi makan yang secukupnya untuk jiwaku!!
tanpa menghadiri kuliah2 dan majlis2 ilmu, manakan mungkin aku dapat menambah ilmu ukhrawi yang sememangnya cetek sgt2 ni?....berhadapan dengan kerja sebagai research assistant (RA) ( itu pun kalu boleh dianggap sebagai kerja...huk3) agak susah untuk aku menelaah ilmu2 agama...hanya inilah medan aku untuk mendengar peringatan dan menambahkan ilmu....
namun begitu, setiap kali aku menghadiri majlis2 ilmu, hanya golongan emas yang memenuhi ruang. dimanakah golongan muda mudi yang bakal meneraju kehidupan baru pada masa akan datang? aku sendiri sering tertanya-tanya....

adakah mereka merasakan hanya bila usia mencapai usia emas, baru perlu melibatkan diri dengan kuliah2 agama sebegini? bagaimana sekiranya minggu depan, lusa, esok, atau dalam masa terdekat ni kita dijemput pulang oleh Sang Pencipta??? kita x dapat nak jamin sampai bila kita boleh teruskan kehidupan di bumi ini.....oleh sebab itu, kata salah seorang Sahabat Nabi 'bekerjalah seperti akan hidup seribu tahun lagi, dan beribadatlah seperti akan mati esok hari'.....
disinilah kita sangat perlu untuk membahagikan masa secukupnya dan seadilnya, bukan untuk menjamin kehidupan yang selesa didunia semata-mata, tapi untuk menjamin kehidupan yang sangat3 dipenuhi dengan nikmat di akhirat kelak, insyaALlah....






moral of the story, berusahalah selagi mampu untuk mencapai kejayaan hidup. bukan hanya kehidupan didunia yang kita cari.....tapi lebih daripada itu, as a muslim, there's another world that we are looking for....the world that will never fade and will be no end....



I'M PROUD TO BE A MUSLIM !!

0 bicara anda: