Thursday, July 24, 2008

Annual Grand Meeting

Satu lagi entry untuk hari ini..:-P

InsyaAllah pd malam ini akan diadakan AGM atau dalam bahasa melayu disebut Mesyuarat Agung. AGM apa? AGM tuk persatuan yang bergelar Persatuan Mahasiswa Islam (PMI). Menurut adik2, akan bermula selepas solat isya'.


Sudah tentu aku tidak mahu ketinggalan dalam mengikuti mesyuarat pada kali ini. kali yang ke-5 untuk aku menghadiri majlis ini sepanjang berada dikampus, insyaAllah =). Kali ini aku akan mengahdiri mesyuarat sebagai rakyat kebanyakan, dan akan melihat aksi-aksi ahli persatuan sebagai super senior.hehehe :-P.

Bagi 4th year yang akan meletakkan jawatan,mungkin sudah mula berasa tanggungjawab yang dipikul akan semakin meringan. Sebab mulai malam ini, perletakan jawatan yang berlaku akan menamatkan silibus amanah yang dipegang oleh setiap pimpinan yang memegang sebarang jawatan. Tapi, untuk adik2 3rd dan 2nd year year, insyaAllah akan ada yang perlu terus memikul amanah. Sekiranya bukan didalam exco yang sama, mungkin akan dinaikkan pangkat pula, maka semakin besarlah tanggungjawab yang perlu dipikul.

Aku ingat lagi suasana AGM PMi yang pernah aku hadiri sebelum ini. Bagi sesiapa yang dilantik sebagai pimpinan tertinggi, akan diketahui pada malam ini juga. Dan, satu ungkapan yang akan diucapkan kepada pimpinan baru adalah ucapan 'tahniah dan takziah'.

Kenapa tahniah, dan kenapa takziah?
Tahniah kerana telah menjadi insan yang terpilih memikul tanggungjawab dalam menegakkan biah Islamiah didalam kampus. Bukan semua orang berpeluang mendapat tempat tersebut, kerana dalam pimpinan, insyaAllah, lebih banyak idea yang boleh direalisasikan terus dalam pelaksanaan. Dalam pimpinan juga kita berpeluang untuk menegakkan Islam dalam kampus. Alangkah banyaknya usaha yang insyaAllah akan diganjari pahala olehNya kelak akan terkumpul.(tu pun kalu ikhlas dan menjaga amanah yang diberi tu dengan betul la..:-P)

Takziah pula kerana bukan mudah dalam melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang telah diberikan. Sebagai pimpinan, seumpama sebelah kaki telah melangkah ke neraka ;sekiranya tidak menjalankan amanah yang telah dipertanggungjawabkan keatas bahu.

Tapi, insyaAllah kakak2 dan abang2 yang telah meletakkan jawatan secara rasmi pada malam ini, akan setia dan sedia untuk membantu..kerana dengan mendaftar keahlian sebagai ahli PMI, bermaksud kami telah mendaftar sebagai ahli seumur hidup, tanpa sebarang yuran pendaftaran.

Untung kan? menjadi ahli, tapi xyah bayar yuran. ahli seumur hidup plak tu...hehhehe rugi bagi sesaper yang x mendaftar lagi. Lepas ni, cepat2 mendaftar yer...

Akhir kata, buat renungan bersama:
Kita bukanlah pemula pada perjuangan, dan kita juga bukan pengakhirnya. Kita adalah mata-mata rantai perjuangan yang saling bergantung antara satu sama lain dalam melaksanakan perjuangan Islam di bumi kampus yang dicintai ini secara khusunya dan dimana-mana sahaja kita berada amnya.
Jadi, bagi yang akan meletakkan jawatan, jangan lupa pada pimpinan baru yang memerlukan bantuan dan sokongan. Bagi adik2 yang bakal memegang amanah baru pula....tahniah dan takziah. InsyaAllah semoga apa yang kita kerjakan didunia ini akan diberi ganjaran di akhirat kelak, kerana gerakerja dalam Islam tidak pernah menjanjikan wang mahupun sebarang kesenangan, sebaliknya penuh onak ranjau dan duri.... be strong yer...=)

TAKBIR!!

0 bicara anda: