Monday, July 28, 2008

pelajar + kuliah

erm...dah 2 hari aku x update blog.
(Actually, ni adalah entry yg tertunda...sajer jer nak post gak ...sbb internet kat blk dah ok....=) )

1st of all....alhamduliLlah, surat tawaran meneruskan pelajaran ke peringkat master telah selamat sampai ke tangan aku. Mula2, surat tu sampai ke rumah. Abah periksa, apa yang ada dalam surat tu, kemudian abah kata ada 1 bahagian perlu tandatangan penjaga. Jadi abah dah sign siap2 tuk aku... terima kasih abah, x perlu la aku nk pos semula surat ni ke rumah, dah tu pos semula pada aku....hehehhe.

Sebenarnyer, surat tu abang aku yg tlg poskan. xtau naper dia terlupa plak nak tulis nama n nombor bilik adik dia ni. abang aku ingat aku ni glamour sgt ker? sumer org tau, surat tu milik aku? (xder kena mengena pn surat tu ngn keglamouran..hahaha)..apa2 pun, alhamduliLlah sekali lagi kerana akhirnya aku dapat juga surat yang aku nanti2kan selama 3 bulan ni...=). kalaulah staff pejabat desa pulang semula pada alamat pengirim, xker tambah lagi 1 kerja tuk abah nk kena resend surat pd anak dia ni?huhuhu

Erm.....Jadi, sekarang aku sudah boleh mendaftar sebagai pelaja postgrade..x perlu bergelar staff lagi...hehehhe.bukan x seronok bergelar staff, cuma aku lebih gembira jika bergelar sebagai pelajar... :-P

2nd: aktiviti hujung minggu.... aku hanya berkesempatan menghadiri majlis himpunan bicara ilmu yang dianjurkan oleh Pusat Islam kampus. AlhamduliLlah, banyak input yg aku perolehi pd majlis tersebut. pada slot pertama, ustaz Fauzi yang aku kira sangat berilmu dalam bidang fiqh mu'assir (feqah semasa) telah memberikan ceramahnya. tajuk kali ini lebih kepada mu'amalah.

tajuk yang dibincangkan adalah hukum2 sekiranya menternak dan membekalkan ternakan2 pelik seperti katak,cacing, lintah dsb. Apa yang boleh aku simpulkan adalah, harus bagi kita menternak ternakan tersebut selagi ianya digunakan untuk kegunaan luaran sahaja. Dan haram sekiranya ternakan tersebut dimakan, atau dicucuk ke dalam tubuh manusia.

1.Najis (cth: tahi ayam)-boleh digunakan sebagai baja, jadi najis tersebut adalah harus dalam jualbeli.
2.Cacing .-boleh digunakan dalam pembuatan baja.maka diharuskan untuk menternak cacing dan menjualnya selagi syarat kegunaan dipatuhi. cth:digunakan bagi pembuatan baja,kerana manusia tidak dapat menghasilkan baja komposit tanpa bantuan si cacing.
3. Lintah.-harus untuk menternak dan menjual, selagi kegunaan hanya untuk luaran sahaja. Rasulullah bersabda, hendaklah kamu berubat menggunakan lintah, (al-hadith)

jadi, walaupun kita bermuamalah dengan najis sebagai produk, ianya masih lagi diharuskan selagi najis2 ini memberi manfaat kecuali najis2 yang telah jelas diharamkan olehNya didalam al-Quran.

Namun begitu, apa yang terjadi pada masa sekarang, ilmu fiqh 'disalahgunakan' oleh sesetengah pihak yang xtau la apa kepentingan pada mereka. Hanya perkataan harus yang diambil, sedangkan syarat2 tidak dipatuhi. Sekiranya syarat2 dilanggar, maka hukum yang berlainan akan timbul. Oleh itu, kita sebagai manusia yang bertanggungjawab diatas segala tindakan kita didunia ini perlulah mengambilkira sumer syarat2 yang terkandung dalam sesuatu urusan yang dilakukan sehari-harian. jangan hanya nak fikirkan kemudahan kita disini sahaj, tapi fikirkanlah kesudahan kita di alam yang satu lagi. Alam Akhirat yang kita semua akan duduk kekal didalamnya....insyaAllah peringatan khas ditujukan kepada diri aku sendiri juga, semoga aku tidak lupa dan leka.Ameen...

penceramah ke-2, Ustz Ellyas, mengupas tajuk 'benarkah pelajar muslim lemah?'. Jawapannya ya dan tidak.Kenap ya? dan kenapa tidak?

InysaAllah aku sambung di lain entry, sebab mata dah mula mengantuk.Takut2 aku menaip diluar sedar. Aku perlu bertanggungjawab terhadap apa sahaja yang aku katakan (atau lebih tepat, apa yang aku taipkan...) =).

Sebab apa aku cakap macam ni? sebab ustz Fauzi ader keluarkan beberapa fatwa yang telah dikeluarkan seorang yang berilmu (cukup hebat dari segi kelulusan), tapi mengeluarkan fatwa sesuka hatinya sahaja.....banyak kali dah kesilapan yang beliau lakukan...mula2 dgn kes penghalalan pelacuran, kemudian talak yang tidak jatuh kalau x serius, dan ada beberapa lagi kes yang aku rasa malu nak ingat, sebab yang mengeluarkan statement tersebut adalah seorang ilmuan dan boleh dikira pakar dalam bab tersebut. Itu yang membuatkan aku terkilan.

Jadi, dalam membicarakan soal agama, kita perlulah mendapat dari sumber yang betul dan boleh dipercayai. Janganlah main suka2 hati jer nk ikut...so, mari kita bersama2 menambah ilmu didada.....peringatan khas pd aku jugak sebenarnyer...heheheh
k la....dah mula merapu ni...nk kena rehatkan otak dan mata buat seketika

WAllahu'alam

0 bicara anda: