Sunday, July 13, 2008

Gejala futur

AlhamduliLlah..smlm aku sempat menghadiri suatu lagi majlis ilmu, bersama dengan adik2 kampus. selain meraikan program yang dianjurkan oleh adik2 kampus, aku juga memperoleh manfaat daripada program yang dianjurkan.AlhamduliLlah....

Mengapa aku menulis tajuk gejala futur? sebab ada simptom2 futur dalam keaktifan aku berblog.huhuhuh. hampir seminggu aku menyepi, banyak yang aku lalui selama seminggu ini, namun rasa lemah jer nak menaip.

Ok, futur adalah lemah setelah kuat. maksudnya, apabila seseorang itu pernah bersemangat dan kuat dalam melaksanakan sesuatu, dan kemudian lemah, iaiatu tidak bersemangat atau meninggalkan apa yang diperjuangkan atau kadang-kadang dipanggil juga tercicir. dalam konteks aku futur sebagai blogger, mgkin x akan memberi impak pada sesiapa, namun aku harap aku tidak akan futur, kerana disinilah medan untuk aku mengasah pemikiran aku. tapi, lebih tepat lagi, aku takut aku futur dalam perjuangan. naudzubiLlah, aku tidak mahu menjadi orang yang rugi.



Aku tidak mahu tergolong dalam kalangan orang yang futur,maka disinilah aku mengembalikan semangat aku. dan disinilah juga aku memberikan peringatan kepada diri aku sendiri. sebab, bukan mudah untuk orang seperti aku terus kekal dalam perjuangan. mungkin coretan aku biasa2 sahaja, tiada apa yang istimewa(dan ayat2 merendadh diri yang lain), namun dalam melalui hidup sebagai seorang yang bergelar pelajar, aku seringkali membataskan diri aku di medan perjuangan.mungkinkah ini terjadi atas sikap pengecut aku?

Erm, semalam juga ader sesi perdebatan yang dirancangkan oleh jawatankuasa program. aku memang gemar melihat perdebatan yang dilakukan bagi membincangkan isu2 yg ilmiah. walaupun berkisar tentang isi2 debat yang sama, namun aku lihat peserta memang dapat bercakap. xderla terlalu nervous dsb. bagus adik2! teruskan semangat anda. dan selepas sesi akhir perdebatan, tiba2 urusetia mengubah format perdebatan kepada perbincangan dalam halaqah besar. aku dan beberapa sahabat sebagai pangkat kakak, juga diminta untuk ssama2 memberi pendapat dan penyelesaian kepada beberapa masalah yang timbul dalam kalangan adik2....

Aku kira, seperti kebanyakan kampus juga sentiasa berhadapan dengan satu masalah ini, iaitu bilangan ahli yang tidak mencukupi. namun begitu bagi batch adik2 yang menjadi peserta pada program kali ini, aku lihat penglibatan memang amat merisaukan. aku sendiri buntu dalam mencari apakah sebabnya perkara ini berlaku. lebih2 lagi, kekurangan ahli adalah dalam kalangan muslimin. dimana peserta program kali ini adlah 1muslimin:3muslimat. situasi yang mungkin biasa bagi kebanyakan kampus, tapi agak pelik bagi kampus kami. ini kerana bagi batch2 sebelum ini, muslimin akan menyamai bilangan muslimat, atau muslimin akan melebihi muslimat. mungkin ini ujian bagi adik2 bagi menarik lebih ramai mereka yang berfikrah Islam kearah perjuangan adik2. InsyaAllah, aku akn mencuba intik membantu apa yang terdaya.

WAllah'alam


0 bicara anda: