Tuesday, July 22, 2008

Hari interaksi pusat pengajian

Sepanjang hujung minggu yang lepas, aku x dapat nak online, berikutan 'kesemputan' talian internet di kampus. Sudahnya, sumer kerja x dapat berjalan seperti yang dirancang pada awalnya. Plan untuk mendapatkan maklumat dan menyiapkan tugasan baru yang diberi oleh supervisor pada hari Jumaat terpaksa ditunda. Namun alhamduliLlah, sempat juga aku menyiapkan tugasan pada hari yang ditetapkan, tapi, mungkin hasil kurang memuaskan, sebab agak kelam kabut membuatnya, iaitu bermula pada pagi isnin talian internet kembali ok...

Ok lah, tinggalkan bab kerja ni dulu..heheheh
Hujung minggu lepas, pusat pengajian telah membuat program interaksi sempena kemasukan pelajr baru ke kampus kami. Jadi, kami pun perlu terlibat sama dalam menjayakan program tersebut. Apa yang sedikit pelik untukku (aku secara peribadi yang berasa pelik jer sbenanyer..xleh terima kenyataan...hehehe) adalah, aku belum lagi bergelar pelajar postgrade tapi, aku bergelar staff pusat pengajian.

X dapat dinafikan, perasaan sedikit kekok apabila bergelumang dengan staf2 dan berada sama level dengan mereka.huhuhu. Interaksi bermula pada jam 7.45 pagi, jadi aku n sahabat bergerak ke kompleks sukan pagi tu...acara yang diadakan adalah acara sukaneka.

Bila acara yang diadakan adalah sukaneka, tentu anda sumer dapat membayangkan apa yang terjadi pada waktu itu kan? Sukaneka ni diadakan utk tujuan merapatkan hubungan sesama warga pusat pengajian, tidak kira staf mahupun student. 2 hari sebelum tarikh interaksi, sumer staf diminta berkumpul, urusetia membuat sedikit taklimat dan perbincangan.

Apa yang menarik perhatian aku mengenai meeting ini adalah, perjalanan meeting itu sendiri, yang dihadiri oleh semua lapisan staf; dekan, pensayarah daripada yang bergelar profesor sehingga Dr.,juruteknik2, kerani2 dan sumer yang ader dan bergelar staf di pusat pengajian. Urusetia program adalah terdiri daripada tjuruteknik dan kerani2.. Semasa meeting, banyak perkara baru yang aku lihat. Mungkin disebabkan latarbelakang yang terlalu berbeza, jadi cara dan corak pemikiran memang sangat berbeza. Bagi golongan intelektual, lain caranya, dan bagi golongan staf biasa, lain pula caranya....Tetapi, mereka tetap dapat berinteraksi dengan baik...(aku n sahabt menjadi pemerhati jer la...kami budak baru belajar...kihkihkih)

Ok, berbalik pada acara sukaneka,secara keseluruhan, permainan mungkin boleh dianggap ok, memandangkan 50% non-muslim n 50% muslim, dan xder acara yang pelik2 sgt. Namun aku rasakan sedikit kurang selesa sebenarnya, sebab terdapat acara2 yang aku kira memperbodohkan diri. Ya, memang ni acara sukaneka, tapi aku rasa, boleh buat acara yang tidak menjatuhkan air muka. Contohnya, ada acara 'Gorilla Walk' (ni la permainan yang aku nk tgk pn, malu...huhuhu). Dalam acara ni, peserta perlu mengepit 3 biji bola dan bergerak kepada rakan sepasukan yang lain. sebiji bola dibahagian bawah ketiak kanan, sebiji lagi sebelah kiri dan sebiji lagi dikepit di bahagian kelengkang ( aku panggil kelengkang, xtau org lain panggil apa:kat bhgn bwh la...).Cuba bayangkan, memang sangat memalukan bagi aku.

Mungkin pelajar dan staf perempuan bernasib baik pada kali ini, kerana acara tarik tali wanita dan futsal wanita terpaksa dibatalkan. Aku bersyukur sgt2 dua acara ini dibatalkan, aku dengar ini disebabkan VIP yang x bole stay lama kat program..bagus2..=). Ini salah satu sebab aku rasa interaksi kali ni Ok2 sahaja...

Setelah habis acara sukaneka, kami bergerak ke dewan utama, untuk makan tengahari. Apabila kami sampai, makanan telah terhidang dengan cantiknya diatas meja...dan ramai la jugak yang dah x sabar2 menunggu acara makan dimulakan, dengan selambanya, terus jer makan...memalukan betul. macam xder etika duk dalam majlis jer.... tp, mgkn sbb dah lapo sgt kot...waktu pn dah tghari kan... heheheh. kami yang mula2 sopan2 n beretika pn, berubah jadi kurang beretika, majlis x suruh makan lagi, kami dah mula makan. Sebab sumer meja yg lain dah nak abis mkn pun...huhuhu.

Satu yang silap bagi kami adalah, kami duk kat bahagian students. sedangkan kami sekarang bergelar staff! sedangkan staff dan pelaja2 postgrade disediakan tempay khas, diruang yang best. so, rugi sket.tapi xper...walaupun duk kat tempat students, still dapat lyanan vip...akk2 staff pn 2-3 kali menjenguk kami.tanya ook ker x? he3. lg 1, kebetulan catering yg serve makanan tghari tersebbut dimiliki oleh pak sedara salah seorang sahabat. oleh kerana kehadiran anak menakannya disedari, jadi pak sedara sahabat aku pun bgtau pekerjanya " jaga meja ni elok2,anak menakan sy ni...heehhe", pekerja dia pn patuh la pd arahan bossnya, kami dapat extra buah-buahan,dan lauk pn extra gak. mcm best la jugak, lg pn, ader gak staff lain yg menanyakan kami samada ada kekurangan apa2 ker?heheheh...mcm dapat lyanan istimewa jer...

So, moral of the story; xder moral sebenanyer. huhuhu.sajer jer nak update blog, tp xtau nk isi aper...sbb tu tulis pasal ni...

muhasabah sket,
sepatutnya, dlm meetg staff aku perlu bersuara apa yang aku x puas hati.
"erm....tapi, tu briefing jer...sumer perancangan dah dibuat..."(alasan la tu). nasib baik la perjalanan interaksi tu x melampau, kalau x, mesti rasa bersalah! (padan muka kalu rasa bersalah).huhuh.lain kali kalu bole, tegur la apa yang patut.jangan nak lepaskan diri sendiri jer yer.....insyaAllah..

lagi 1, sikap kroni ni mmg xleh nk dipisahkan rasanyer dlm masyarakat kita. dlm kes aku kali ni, semeja ngn anak menakan boss catering yg uruskan lunch, n kami dpt lyanan sedikit istimewa. xtau camner nk komen yg ni...sbb staff pun mmg ajak kami makan bersama2 dengan mereka, n ader kelebihan2 juga kalu mkn kat meja staff, hidangan lebih best kot...

Sikap double standard: vip n staff ngn student berbeza hidangan makanan, even kerusi pn dah berbeza sebenarnyer...yg ni pn xtau nk komen apa, kena fikir sendiri perlu ker x terdapat double standard camni...tp, dlm kes ni, x byk sgt beza pun, cuma yang paling ketara kedudukan, meja n kerusi n sedikit beza dlm menu hidangan.

ish...apa la aku melalut ni...ni la akibat menulis dlm keadaan mengantuk n pening2...k la, nak berhenti dulu.

insyaAllah lain kali aku edit entry ni...tu pun, kalu rajin la,...

insyaAllah, sambung dimasa akan dtg, kalu umur panjang...=)
Wassalam...

0 bicara anda: