Friday, June 20, 2008

alasan ker sebab?

Assalamualaikum....

waahh, lama rasanyer aku x update blog ni, bz sket beberapa hari kebelakangan ini...huhuhu

hmm..aku nk cerita sket...semalam semasa menaiki kereta bersama seorang sahabat, lalu sebuah motor disebelah kereta yang kami naiki...diatasnya ada 2 orang manusia yang sedang menunggang motor tersebut.seperti biasa, mata aku akan selalu memandang ke depan.dan sepasang lelaki dan perempuan yang menaiki motor tersebut telah menarik perhatian aku.! bukan sebab aku kenal mereka, ataupun mereka adalah seseorang yang terkenal, tapi disebabkan pakaian penumpang yang dibonceng.daripada jauh aku nampak susuk tubuh penumpang yang dibonceng (seorang perempuan). dah la ketat, terselak plak kat bahagian belakang bajunya......ish3

aku pun beristighfar....apalah nak jadi dengan anak muda sekarang ni.....huhuhu. mungkin sahabat disebelahku perasan akan perubahan riak mukaku dan segera menangkap, apakah sebabnya aku berubah.....kemudian tiba2 dia berkata : 'kak baju terselak la',tapi bukanla dikatakan pada pembonceng motor tersebut....tapi hanya aku sahaja yang mampu mendengar.... perbualan menjadi panjang..... kemudian, kami berkata, 'mungkin kita sepatutnya menegur suami akk tu kan.....sebab kalu suami yang tegur, si isteri wajib la menurut perintah....'(kami membuat assumption yang mereka adalah suami isteri, sebab nak bersangka baik pada mereka)......tapi, malangnya, kami ternampak plak abang yang membonceng kakak kat belakang tu berseluar pendek.....

kemudian, tanpa insurans mulut, aku pun dgn selambanya berkata dgn nada yang kecewa..'patutla isteri dia x tutup aurat dgn betul..' huhuhu (sebab si suami pun x dapat tutup aurat dgn sempurna, macamana plak dia nk suh isteri pakai tudung, baju x boleh ketat2 kan....)

kisah tu dah pun berakhir(disitu jer yang berakhir, sedangkan hakikatnya, byk jer berlaku kat mana2 sekalipun...), tapi perbualan kami x berakhir lagi..... kami sedar akan kelemahan iman kami, hanya mampu membenci dengan hati jer...nak menegur secara berdepan mmg kami x sanggup... yer la kan... kat tgh2 jln raya, mlm2 plak tu...xkan la kami nak suh depa berhenti tepi jalan, dah tu nk kasi lecture pd depa kan?..... tapi, kalu aku nak, bole jer aku buka cermin tingkap, dan cakap, 'kak, baju akk terselak kat belakang la...'...tapi sangat la x sopann kan?......huhuhh banyak jer la alasan tu kalu xnak buat...

kenapa yer kita x mampu nak menegur kemungkaran yang berlaku di depan mata kita? macamana kita nak jadi berani mnegur org lain? bukanlah aku merasakan yang diri aku ni betul sangat.....tapi, tau la jugak yg mana betul dan yang mana salah. hmm...sahabat aku kata, dia dapat tips dari seorang sahabat yang lain, kalu nak berani mengatakan kebenaran, kita perlu berpuasa.......apa kena mengena puasa dgn keberanian untuk menegur org lain plak? konpius gak pada mulanya...tapi, sahabat aku kata lagi, 'sebab kita dikawal oleh nafsu, bukan kita yang mengawal nafsu.... sebab tu la, kalu kita berpuasa, nafsu kita dapat ditundukkan, dan insyaAllah, lama kelamaan kita akan menjadi semakin kuat......'

setelah berfikir, aku rasakan, logik jugak apa yang dikatakan oleh sahabat aku ni....mungkin selama ini kita hanya memberi alasan x berani nak menegur kemungkaran...tapi, sebab yang sebenarnya adalah kita sendiri yang tau mana yang betul dan salah ni, dikongkong oleh nafsu juga.......

sepatutnya, kita perlulah menghakis dan menghapuskan sebab yang lama tersimpan dalam diri kita ni untuk menjadi seorang penegak kebenaran.....jangan biarkan sebab itu sentiasa menjadi alasan untuk kita menjauhkan diri daripada tanggungjawab kita sebagai seorang muslim yang disuruh oleh Rasulullah s.a.w untuk berpesan2 dan menyampaikan walaupun satu ayat....

Dan, dalam kitab suci al-Quran juga, Allah mengingatkan kita supaya berpesan pada kebenaran

"Demi masa. Sungguh, manusia dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran" (al-Asr 103:1-3)


Wallahu'alam.....

0 bicara anda: