Saturday, June 14, 2008

tanpa tajuk

hari ini.....
aku sendiri...
sendirian yang menggamit aku untuk banyak berfikir,
mengingati masa-masa yang telah aku lalui
dan muhasabah diri....

apakah aku telah menggunakan masa yang dipinjamkan oleh Sang-Pencipta dengan sebaiknya?
ataupun aku telah mensia-siakannya?
apakah aku telah menjadi orang yang rugi?
apakah aku telah bersedia untuk menghadapi hari esok?
apakah aku telah bersedia untuk mati?....

mati.....satu kepastian yang akan hadir dan tiba,
cuma aku xtau bila....mungkinkah sesaat slpas aku post entry ini? ataupun setahun lagi? 5 thn? 10 thn? bertahun2?......aku pun xtahu, dan x akan ader sesiapa pun yang akan tahu.....

teringat aku akan ceramah ustz fahmi minggu lepas.....ustaz tanya soalan ni pada sumer peserta, tanya semula pada diri sendiri!!
siapakah aku???
untuk apakah aku hidup???
kemanakah aku akan pergi???

siapa aku?
aku manusia....memanglah manusia, xkan monyet kot?huhuh.manusia yang semacam apakah aku?
aku adalah anak kepada seorang mak dan abah, aku adalah seorang yang dilahirkan dalam Islam, aku bangga menjadi seorang Muslim, aku ingin menjadi menjadi pejuang Islam, pejuang kebenaran...aku mahu mati sebagai syuhada!!

untuk apa aku hidup?
makan?minum?study? tido? kerja cari duit byk2?tu jer ker tujuan hidup?....ish3..rugi3
tapi sumer tu mmg kena wat dlm hidup sehari2...kalu x, badan x berdaya...makan n minum tu asbab untuk kita dapat tenaga... tapi yang berkuasa hanya ALlah...
sebab tu la, Allah dah sebut : tidak Aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk beribadat kepadaKu....
ooo.....jadi sebenarnyer aku hidup didunia ni adalah untuk beribadat kepada Sang Pencipta.... mengabdikan diri kepadaNya, dan semua amalan dikira sebagai ibadat selagi aku niatkan apa yang aku lakukan kerana Allah....senang kan nak dapat ganjaran pahala? aku nak buat ibadah byk2....nk kumpul pahala....aku nak pahala mati syahid!!

kemanakah aku akan pergi?
aku nk balik umah....dah rindu sgt3 nk balik umah, tapi kakak aku kata balik minggu depan... tapi lpas aku balik umah, balik kampus semula, aku nk p mana?....
aku tau, aku akan balik ke alam yang kekal abadi... tapi sebelum tu, aku akan transit kat kubur dulu, nk tunggu sang Pencipta panggil tuk dihisab. hitung amalan2 aku, xtau la nanti samada dosa atau pahala yang lebih banyak....Ya Rasulullah, aku mengharapkan syafaatmu.... aku ingin disatukan dalam golongan yang beramal soleh dan aku inginkan nikmat syurga...

besarnya harapan aku....tingginya cita2 aku... tapi, apakah amalan aku cukup untuk mengharapkan itu semua?.....

sebenarnyer, aku tgh berserabut dan keboringan ni.....sbb tu la entry kali ni byk sgt tanda soal... hehheeh.... satu lagi soalan aku nk tanya utk diri sendiri: baper erk umur aku sbenanyer? naper dah selalu jer sakit2 pinggang?hukhukhuk




aa....pesanan akhir, aku dgr lagu ar-ruhul jadid tadi, tajuk ar-ruhul jadid, dengarlah,semoga dapat meningkatkan semangat bagi semua para mujahid dan mujahidah dakwah..=)

Wallahu'alam

0 bicara anda: