Thursday, June 26, 2008

perasaan vs tarbiyyah

Semalam aku sedih sgt2....
sedih sebab rasa tertipu
sedih sebab rasa kecewa
sedih sebab rasa 'kenapala ader manusia macamni?'

Aku sedih sebab aku sayang sahabat2ku
aku sedih sebab aku dah anggap mereka sumer seperti keluargaku sendiri
aku sedih sebab sahabat2ku adalah sahabat2 yang aku anggap keluarga yang mengecewakan aku.....

Sahabatku adalah ibarat keluargaku sendiri, yang sentiasa ada bersama2ku diwaktu aku keseorangan, yang mengajarku erti kehidupan dan sama2 berusaha untuk menegakkan Islam dialam kampus, bahkan apabila tamat pengajian, kami berusaha untuk tidak futur dalam perjuangan......

Mungkin perkara yang menyebabkan aku sedih ini akan dianggap perkara biasa2 bagi kebanyakan orang dizaman ini. tapi tidak bagi seseorang yang telah mengaku diri sebagai mata rantai perjuangan Islam.... sebab Islam itu bersih, maka perlukan orang2 yang bersih juga untuk menegakkannya.....

'Wahai orang-orang yang beriman! mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak kerjakan? Sangatlah benci disisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan'

(As-Saff 61:2-3)

Sebagai seorang dai'e dan mereka yang mengaku diri sebagai mata rantai perjuangan, perlu sentiasa ingat akan ayat ini. perlu jadikannya sebagai ayat yang sentiasa mentarbiyyah diri. perlu ingat bahawa proses tarbiyyah adalah sanggup untuk ditarbiyyah dan mentarbiyyah, dimana bermaksud kita menyiapkan diri kita untuk ditarbiyyah oleh orang lain dan mentarbiyyah diri kita sendiri....

Tarbiyyah bukan sekadar melafazkan ayat2 suci al-Quran dan hadith didalam percakapan, tapi lebih2 perlu lagi untuk kita sendiri mengamalkannya. Mad'u x akan respect pada dai'e yang cakap x serupa bikin... bahkan lebih dahsyat lagi, akan menjadi fitnah plak pada orang lain... sebab, sudah menjadi fitrah manusia, untuk mendengar apa yang diperkatakan oleh orang yang dipercayai dan dihormati ....bukan semata-mata mendengar dan mengambil iktibar dari apa yang diperkatakan sahaja. tapi ingat! bukan kehormatan orang yang kita cari, tapi keredhaan Allah yang kita kejar..

Sememangnya manusia itu tidak sempuran dan sering melakukan kesalahan dan kesilapan, tapi Allah itu maha Pengampun dan menerima taubat hamba-hambaNya....
Nasihat aku kepada diri aku sendiri dan sahabat2 yang lain, jagalah diri, jaga perilaku, jaga iman dan jagalah perhubungan. jangan jadikan diri sebagai asbab fitnah pada sahabat2 yang lain.

Ya Allah, hindarkanlah aku daripada melakukan kesilapan yang sama...kerana aku takut menjadi fitnah dalam Islam....

p/s: kesilapan yang dilakukan x jelas aku bicarakan disini diatas sebab2 tertentu...tapi, ambillah sedikit pengajaran dan peringatan sekiranya ader....

Wallahu'alam..

0 bicara anda: