Tuesday, June 24, 2008

Kebersihan....

Hadith Rasulullah s.a.w ada menyebut, 'Kebersihan adalah sebahagian daripada iman'

Hari ini aku nak tulis pasal kebersihan...aku nak share cerita hujung minggu aku pasal kebersihan. kenapa kebersihan? cerita ni diambil sempena keadaan yang menimpa sahabat aku pada hari jumaat lepas.

Biar aku cerita dari awal erk...
hari Jumaat lepas,sahabat aku mendapat berita gembira, sbb permohonan untuk mendapatkan bilik di hostel dah diluluskan (sahabat aku ni, nak sambung master gak, sblm ni duduk kat desasiwa lain, dan memohon ke desasiswa yang aku huni sekarang, sbb pengurusan boleh berlebihkurang dengan student.). Jadi bermulalah episod mengemas bilik dan angkut mengangkut.... sebagai sahabat, aku pun dgn rela hatinya nak tolong mengankut barabg2 ke bilik baru yang bakal dihuni oleh sahabatku ini.... sama desasiswa dengan aku, tapi berlainan blok...

Setelah siap berkemas2, kami pun mula mengankut barang. kami mengangkut dan mengusung barang2 dengan troli jer,sbb aku ader motor jer,so x boleh la nak mengangkut kotak2 yg besar...nasib baik la blok tu x jauh sgt...hehhehe

Sahabatku ini dah dapat kunci bilik baru pada pagi Jumaat, tapi x jenguk pun bilik tu, sbb rasa malas n fikir, kemas lpas dah siap2 angkut brg jer la..... n 1st time we entered dat room, we were shocked...rasa x cayer jer tu bilik student perempuan...bukan aku nk kutuk atau aper... cuma nak dijadikan pengajaran.....

MasayaAllah, terperanjat beruk aku sbb 1st time masuk dalam bilik yg sgt3 horror.... dgn keadaan yang bersepah2 n bau yg x dpt nk aku describe, but for sure, perasaan yang aku ader waktu tu adalah rasa nk muntah...uwekk..(tapi berjaya la kawal diri n x muntah la lagi...hehehe) erm....bilik tu ader 4 katil, tapi ader sorg jer penghuni, perempuan muslim... tuan bilik xder waktu tu, tapi aku tau la dia muslim, sbb nampak sejadah...of course la muslim kan... xkan org cina ader sejadah plak...huhuhu

Walaupun dia berseorangan sahaja duduk dibilik tu, tapi ke 4-4 compartment dlm bilik tu dipenuh brg2...kalu x bersepah n x berbau, xper la jugak,....tapi masalahnya, mmg aku x sanggup nak berlama-lama disitu..... siap ader lilin putih yang dah separuh guna melekat kat salah satu meja studi...sahabat aku dah takut2 dah....dia kata...'entah2, dia hisap dadah kot'...huhuhu.dan macam2 lagi yang bersepah-sepah. x payah la rasanyer aku cerita detail sgt, memalukan kaum wanita jer.....huhuhu

nak x nak, kami terpaksa jugak mengangkut brg2 lain milik sahabatku ini ke bilik ni, sbb bilik yg diduduki sebelum ni wajib dikosongkan pd ptg itu juga...n nk buat rayuan tukar bilik pun x boleh, sbb dah habis waktu pejabat....so, mmg terpaksa la memindahkan sumer brg2 ke blik baru ni..... n buat rayuan pagi isnin berikutnya sahaja

2nd trip ke blk ni, aku dah x sanggup nak masuk.....tapi sbb kesian kat sahabatku ini, aku masuk la jugak, kalu x, xder saper nk tlg dia angkut brg2....waktu ni, tuan bilik asal dah ader kat blk.... aku hanya sempat tersenyum sumbing jer ngn akk ni, dah tu terus berjalan dengan lajunya sambil mengangkut brg ke tingkap..... (sbb dah sgt3 x tahan dgn bau yg ader dlm blk ni...) huhuhuh...aku xtau la akk bilik ni kecik ati ngn aku x, masuk2 bilik jer, trus buka tingkap luas2...huhuhu...terpaksa la kan....kalu aku muntah kat situ, saper susah kan?....lpas penat mengangkut brg2, kami pun keluar beli makanan,nak mkn sebelum solat maghrib.sampai dibilik, sahabatku bercerita pada roommate aku tentang bilik barunya.... n disebbkan aku mmg x suka sgt3 dgn keadaan tu, aku pun, mmg meluahkan la perasaan pada roommate aku. sampai mata roommate terbeliak... sbb x sangka aku boleh bereaksi sebegitu sekali....huhuhu. roommate mcm x percaya apa yg kami ceritakan. kami cakap 'ok, kalu camtu mlm ni tlg kitorg angkut brg2 baki kat bilik lama, tgk sendri keadaan blk tu...' sbb ader brg2 x siap angkut lagi..huhuhu....tapi mlm tu, dah bersih erbanding siang tadi, jadi rommate cakap, kami ni berlebih2 plak bercerita....tapi dia x tahu, tu selepas dikemas (w/pn dah kemas, aku pn x sanggup lagi nk masuk, mcm fobia jer...huhuhu)

Oleh sebab betul3 x tahan, sahabatku ini pun menumpang la dibilik aku dari ptg jumaat hinggalah ke pagi isnin. x tido pun kat bilik tu.... cuma letak brg2 jer....mmg kalu nk suh aku tido kat situ pun, aku mmg x sanggup...

Erm....As a muslim, patutnya, akk ni kena la jaga kebersihan, camner nk solat dlm keadaan yang x terurus camtu? dgn makanan2 yg terbuka sana sini dan macam2 lagi,.... sedih aku melihatnya. aku mmg x dpt terima bila ader student perempuan yang mmg x tahu langsung nk jaga kebersihan ni..... ish3..xkan la nak uruskan diri sendiri pun x boleh kan.... aku bukanla seorang yang suka menghias2 bilik....sbb bilik aku pun sgt3 simple, cukup dgn brg2 keperluan jer...tapi x bermakna kita simple, kita x perlu jaga kebersihan...

"...Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri (menjaga kebersihan diri rohani dan jasmani)".

(S. Al-Baqarah: 222).

Sedangkan dalam al-Quran n hadith pun sebut pasal kebersihan, kita sebagai penganut Islam ni, perlula ikut apa yang disuruh... Dalam Islam pun dah diajar tentang thaharah..xkan la x bole nk ikut...kalu kebersihan dijaga, bukan ker kita boleh beribadat dengan selesa?...ni, kalu nak masuk bilik pun x der selera, camner nk beramal dgn selesa?huhuhuh.... sedih3....

Alhamdulillah, sekarang sahabatku dah dapat bilik baru yang boleh dipanggil bilik yang selesa....

Peringatan pada diri sendiri: sentiasalah jaga kebersihan diri dan persekitaran.semoga hidup lebih sempurna dengan keadaan yang bersih =)



0 bicara anda: